LJ M32

Anvendelse:
LJ M32 er et privatbane lokomotiv, der både er blevet brugt som gods- og persontogslokomotiv. Vi bruger det som en fast del af vores veterantog, når vi kører med vores stålvogne fra 1950’erne. Lokomotivets design passer godt ind i tiden. Vi overtog lokomotivet i 2012 og lokomotivet blev i 2018 malet op som det så ud i 1970’erne og har igen fået monteret vingehjul som eneste marcipanbrød i Danmark.

Frichs Marcipanbrød LJ M32
Bygget i 1952 af Frichs i Aarhus
Byggenummer 470
Motor: 2 stk. 3. cylinderet frichs med 375 hk pr motor i alt 750 hk
Maks Hastighed 90 km/t
Vægt 61 tons
Tidligere ejere
1952-2008- Lollandsbanen
2008-2012- Contec Rail
Placeret i Køge

ØSJS M8

Anvendelse:
Østbanen skulle i 50’erne bruge ny trækkræft og man havde set de nye marcipanbrød leveret til andre privatbaner. Man havde dog brug for 2 lokomotiver i stedet for kun 1 lokomotiv, så Frichs kom med løsningen på et ½ marcipanbrød, halv trækkraft men med gode køreegenskaber. Østbanen fik herefter i 1953 leveret ØSJS M8 og ØSJS M9 til at trække gods og persontog på banen. Både M8 og M9 kom til Østsjællandske jernbaneklub i 1993; dog er M8 den eneste, der er køreklar.
I dag benyttes lokomotivet til foreningens veterantog, både til vores stålvogne og trævogne.

Frichs Rulleskøjte
Bygget i 1953 af Frichs i Aarhus
Byggenummer 477
Motor: 1 stk. 6. cylinderet frichs med 375 hk
Maks Hastighed 60 km/t
Vægt 39 tons
Tidligere ejere
Østsjællandske Jernbaneselskab 1953-1993
Placeret i Køge

DSB Ardelt 115

Anvendelse:
DSB så sig i starten af 50’erne om efter nye rangerlokomotiver, og man kiggede til Tyskland og fandt denne type rangerlokomotiv hos Ardelt-Werke, Krupp-Ardelt GmbH. Herefter bestiltes 16 styk, hvor Ardelt 115 er den sidste, der er tilbage som DSB har haft, resten er hugget op. Ardelt 115 blev i 1991 solgt til Østsjællandske Jernbaneklub, hvor vi bruger den til små persontog og rangering på vores areal.

Bygget i 1954 af Ardelt-Werke, Krupp-Ardelt GmbH, Osnabrück, Tyskland
Byggenummer 203748
Motor: 1 stk. 4. cylinderet frichs med 167 hk
Maks Hastighed 60 km/t
Vægt 28 tons
Tidligere ejere
DSB Ardelt 115 1954-1991
Placeret i Køge

Bombardier Bertha (128)

Anvendelse:
DSB bestilte efter tilfredsstillende resultater med de tyskbyggede Ardelt traktorer, en danskbygget type hos Frichs i Aarhus. Da 128 var færdig hos DSB, skulle man hos Scandia i Randers i 1986 bruge en maskine til at kunne skubbe rundt på fremtidens tog man netop havde indgået aftale om at bygge i Randers. Bertha har således skubbet rundt på de danske IC3 og ER4 tog, de israelske IC3 og svenske IC3 tog. Et par dobbeltdækkervogne er det også blevet til. Bertha er således den sidste Ardelt i kommerciel drift og overgik i 2017 som museumsmaskine og vil kunne opleves som veterantog på Gedserbanen.

Bygget i 1958
Byggenummer 617
Motor: 1 stk. 4. cylinderet frichs med 167 hk
Maks Hastighed 60 km/t
Vægt 28 tons
Tidligere ejere
DSB Ardelt 128 1958-1986
Scandia ABB (Bombardier) 1986-2017
Placeret i Gedser

DSB MO 1835

Anvendelse:
Brugt som sidebanetog til de jyske sidebaner og har også afløst på Lillenord, fik monteret 3 lanterner for kørsel i Tyskland i DSB tiden. Kom i 1983 til Tyskland og har kørt veterantog indtil 2016.
Mo 1835 vil anvendes som trækkraft til vores stålvogne. MO 1835 er pt under restaurering, herunder blandt andet rustarbejde og maling.

Bygget i 1953
Byggenummer 496
Motor: 2 stk. 6. cylinderet frichs med 250 hk i alt 500 hk
Maks Hastighed 120 km/t
Vægt 65 tons
Siddepladser 26
Tidligere ejere
DSB Mo 1835 1953-1983
Angelner dampf eisenbahn 1983-2016
Placeret i Køge